aavikonpuuma
Viimeisimmät viestit
Uhkapelaajan tie kohti Hernesaaren kattohuoneistoa
1.10.2019 - 22:35
Noihin riskeihin Kamuxin osalta vielä palaten:
-Ensinnäkin autoveron poistamisestahan on Suomessa nähty skenaarioita EU:n ottaessa kantaa suureen autoveron määrään, sekä muun muassa Bernerin esitys, joka ei saanut kovin suurta kannatusta. Suomen päättäjät ovat tähän asti ainakin olleet sen verran konservatiivista porukkaa, että autoveron äkillistä poistamista tuskin tulee. Poistaminen portaittaankin on epätodennäköistä, näytteleehän autovero osaansa valtion verotuloissa.
Verotusta tullaan todennäköisesti siirtämään vähitellen kohti käytön verotusta, mutta toisaalta on huomioitava hybridi- ja sähköautojen jatkuva lisääntyminen, joissa autoveron osuus on todella pieni. Mentäessä ajassa hieman eteenpäin tuo 15-30% autoveron määrä tulee siis pienenemään huomattavasti. Esimerkiksi Norjassa uusien autojen määrästä sähköautojen osuus on joinakin kuukausina tänä vuonna ollut jo yli 50%. Muut maat seuraavat perässä.
-itseohjautuvista autoista on ollut paljon hälyä, mutta esimerkiksi Elon Musk myönsi haastattelussa alan olevan hyvin haastava ja on todennäköistä, etteivät itseohjautuvat autot yleisty liikenteessä ainakaan lähivuosina. Toki pidemmällä aikahorisontilla mitä tahansa voi tapahtua.
-Plussana se, että entistä enemmän autokaupasta siirtyy vähitellen käytettyjen autojen markkinoille hyvien vaihtoehtojen lisääntyessä. Kamuxhan tarjoaa esimerkiksi avaimet käteen-palvelua, jossa ostaja tilaa auton vaikkapa Saksasta ja Kamux hoitaa kaiken tuoden auton kotiovelle asti. Suuren tuontivolyymin ansiosta myöskin tuontimaksut per auto ovat melko pieniä. Näin normaalin suomalaisenkin mahdollisuus saada helposti auto ulkomailta kasvaa huomattavasti ja onhan se turvallisen tuntuista tuotattaa auto isolla ja tunnetulla yrityksellä. Luonnollisesti mahdollisuus saada paremmin varusteltu auto esim. Ruotsista tai Saksasta vastaavalla hinnalla, kuin Suomesta enemmän karvalakin on aina olemassa.